Jumaat, 7 Mac 2014

SODA 7

Assalamualaikum semua,
Enjoy en3 SODA 7 ye..
Best kasi komen sikit..
~SODA 7~


"W
eh nok! Siapa mamat tu erk?" Saiful mengetuk kepala Sophia dengan papan pemotong. Terbantut kerja Sophia membasuh ayam yang baru dikeluarkan dari peti sejuk. Sophia mengetap gigi geram dengan sepupunya seorang itu. Dah la mood aku nak memasak hilang. Malas untuk berbahas Sophia sambung kerjanya.

“Laki aku.” Pendek sahaja jawapan Sophia. Lebih kepada mood nak kenakan Saiful tika itu. Cari jalan nak hiburkan hati. Saiful yang sedang menyisip air raibina tak jadi buatan sendiri tersembur tepat mengena pada muka Sophia. Sekali lagi kerja Sophia terbantut. Tapi dibiarkan sahaja dirinya basah kuyup. Alah, bukan melekit pun badan aku. Epon kalau buat air sendiri. Hurmm rasanya setengah sudu je dia letak perisa lepastu air kosong sejag. Tawar je. Lagipun nanti nak bersihkan halaman rumah kotor juga kan. Tapi kena mandi juga nak solat kejap lagi.

“Kau biar betul Opie. Jangan main-main bab ni lah. Kau kan dah janji nak kahwin dengan aku.” Gelabah Saiful bertanya Sophia. Mak cik ni betul-betul maksudkan kata-kata dia ke? Sophia buat muka menyampah. Sejak bila aku ada buat janji setia sehidup semati dengan mamat ni. Sophia mengambil senduk boleh tahan besar yang bersangkut pada dinding lalu beralih memandang Saiful.

“Kau nampak senduk ni?” Saiful mengangguk macam budak bodoh. Hai! Kenapalah lurus bendul sangat anak Mak Long aku sorang ni.

“Kalau melayang atas kepala kau benjol seminggu kot.” Saiful tersengih. Sudah dapat menangkap apa yang dimaksudkan Sophia. Apalah kau ni Epon, buat malu keturunan je.

Cool Opie. Rilek la. Itupun nak sentap. Serius weh laki kau betul ke tu? Bila kau nikah. Entah. Entah kena tangkap basah apa korang. Sebab tu tak ada ribut tak ada angin tup tup jadi laki kau.” Selamba badak sahaja Saiful berkata.

KEDEGANG!! Hamek ko Epon. Mulut kau tak berprikemanusiaan betul. Ada ka patut doa yang bukan-bukan fasal sepupu kau yang baik lagi suci ni. Tak fasal-fasal aku acah jadi sungguh. Benjol kepala kau, aku tak tanggung. Tapi kenapa erk? Tersentap jugalah aku. Epon bukan tak pernah kutuk aku kena tangkap basah dengan mana-mana lelaki. Yelah, aku ni kan cun, comel, cantik kau memang the bom! Mestilah selalu ada gosip dengan mana-mana mamat. Tapi aku ni kan hati batu. Mana ambil port bab-bab macam ni. Tapi sebut aku kena tangkap basah dengan mamat serebeh tu tersentap juga la. Hati aku ni pun macam faham-faham je tuan dia. Mula nak maraton 10 pusingan. Kenapa erk?

Saiful mengaduh kesakitan. Gila betul minah ni! Tak pernah-pernah orang ketuk kepala aku. Dengan senduk pulak tu. Kalau kecik tak kalut ni yang orang kacau gulai kenduri dia buat guna ketuk kepala aku. Rasa macam nak je guling-guling atas lantai sekarang ni. Serius weh! Sakit kot. Tak caya mai aku try buat dekat korang. Baru tahu rasanya.

“Sakit lah nok. Kau ni kenapa? Sentap betul ke. Selama ni stone je.” Menyedari keadaan Saiful, Sophia pandang serta menjelirkan lidahnya dan buat bodoh. Padan muka. Dia kembali sambung kerjanya. Entah, tiba-tiba hilang mood dia nak bergaduh. Disebabkan sentap dengan benda remeh tu je. Kenapa erk? Dalam berfikir sebab dan kenapa dia perlu berasa begitu tiba-tiba ingatannya teringatkan mimpi yang acap kali menjadi peneman tidurnya. Pucat lesi wajahnya. Sakit mula mencengkam kepalanya.

“Aduh!” Terlepas keluhan kecil di bibir Sophia.

“Kau okey ke Opie. Sorry. Sorry.” Saiful yang mendengar aduhan Sophia mula gelabah. Sibuk dia memohon maaf. Melihat Saiful ingin menyentuhnya Sophia mengangkat kedua tangannya menghalang Saiful.

“I’m Okey.” Sophia berkata ringkas. Nasib je dia ni sepupu aku kalau tak memang aku ketuk sekali lagi dengan senduk tu.

Ops! Sorry. Tak sengaja. Kau betul okey ni.” Saiful bertanya. Minta kepastian. Sophia hanya mengangguk. Malas cakap lebih-lebih. Kang kalau dia tanya aku sakit ke nak jawab apa. Mamat ni pun bukan boleh percaya sangat. Karang mula la nak repot Along.

Saiful yang menyedari perubahan riak wajah Sophia berasa pelik. Haila! Sejak bila minah ni termasuk dalam stok minah-minah touching ni. Dah tu sampai sakit bagai. Tak kan la sebab aku usik sikit dah sampai macam ni. Aku dah la lemah bab pujuk memujuk ni. Saiful membontoti Sophia yang sudah beralih tempat ke meja. Sophia cuba melindungi hatinya yang tiba-tiba berdetak hebat mengingatkan mimpinya. Dia memotong sayur kangkung untuk dibuat kangkung sambal belacan. Special permintaan dari Saiful yang rindukan masakan Mak Longnya yang berada di Sabak Bernam. Biasalah adat orang jauh. Saiful belajar di USM, Penang, sama dengannya tapi dalam jurusan berbeza. Cuma Saiful tinggal di hostel kadang-kadang saja balik lepak dekat rumah banglo ni.

“Nok, kau kenapa sunyi je. Sorry la nok. Aku tak tahu pulak kau dah join group minah-minah touching ni. Promise tak buat lagi.” Saiful menyusun 10 jari mohon maaf.

“Hurmm..” Aik! Macam tu je.

“Epon! Jumpa aku kejap.” Kedengaran laungan Rafique dari ruang tamu. Sophia pandang Saiful. Saiful pandang Sophia sebelum masing-masing jungkit kening. Dan mereka berdua serentak menghamburkan tawa. Sejak bila Along berbakat jadi mak tiri ops! silap ayah tiri. Jerit macam nak menggegar rumah ni.

“Weh! Chow dulu. Jangan lupa story dekat aku siapa mamat tu. Kalau jawapan kata laki kau, aku cari tok kadi terus.” Saiful pergi meninggalkan Sophia sendirian di dapur menemui Rafique yang sedang berada di ruang tamu. Sophia ketawa kecil. Thanks Epon. Tahu-tahu je kau nak buat aku ketawa. Haila hati haila kepala. Nasib baik tak kantoi tadi. Along pun, kidnap Epon kenapa. Banyak lagi kerja yang nak buat ni. Dah la order macam nak buat majlis gamaknya.

Patut la pukul 11.00 dah suruh orang masak. Ada special order rupanya. Teringat lagi sebelum dia  sempat mula memasak tadi Alongnya telah membuat additional requirements. Tapi kali ni Epon termasuk sebab kesalahan aku tak layan dia. Eww! Entah apa-apa la. Mamat sekor tu ‘kemain’ le senyum dia. Seorang minta nasi ayam, seorang minta tom yam berapi + kangkung sambal belacan. Jenis makhluk spicy ni nak buat camna kan layan je. Dan dish tambahan dari mamat serebeh tu. ‘Andalusian Paella’ dan pencuci mulut ‘Catalana Crema’. Mungkin dia berketurunan Spanyol jadi dish yang diminta pun ala-ala Spanyol.

Nasib baik ibu dulu pernah study dekat Spanyol jadi bila kahwin dengan papa, kemahirannya diaplikasikan buat keluarga. Dan yang mewarisinya tak lain tak bukan anak perempuan tunggalnya seorang ni. Tak sia-sia aku minat memasak dari chef yang paling aku sanjungi, ibu aku sendiri. Wajah ceria Sophia sekali lagi berubah muram mengenangkan ibu yang berada jauh darinya. Ibu apa khabar ye? Entah kenapa sekarang selalu je mood dia tak menentu dalam ceria boleh bertukar mendung. Dalam mendung lagilah hujan terus. Hai! Sabarlah duhai Sophia. Tapi bila Auqie cakap yang dia nak makan spanish cuisine terus aku teringatkan Shah. Lelaki itu turut berketurunan Spanyol. Sebab tu la mood nak memasak pun tak berapa yang ngam. Siapa sebenarnya Shauqie Alexander?

“Jauh termenung.” Tersentak Sophia sampai terlepas pisau yang dipegangnya apabila ditegur Shauqie yang sudah elok duduk dihadapannya. Tambahan lagi lelaki itu sudah siap mengupas udang galah yang sederhana besar. Kepah yang baru dibeli kelmarin turut diasingkan. Patut la mamat ni minta buat paella dia perasan ada kepah rupanya. Dan sotong pun sudah dipotongnya. Kulit sotong pun sudah dibuang. Putih bersih je sotong tu. Excellent! Kerja yang pantas. Ke aku termenung lama sangat.

“Hurmm..” Acuh sahaja Sophia membalas. Kalau aku panjang lebar. Adalah mamat ni nak buat aku sakit hati.

“Kau tahu. Bila Fiq cerita yang kau pandai masak spanish cuisine tiba-tiba aku teringatkan mommy. Aku pun tak tahu. Macam aku ni nampak saja gambar mommy dalam minda aku. Bila aku cakap macam tu Fiq story yang aku ni ada darah Spanyol. Ibu aku orang Spanyol dan ayah aku Malay mix Arab.” Mak aii! Kiranya memang mamat bukan asian tulin la. Memang terang tang tang la bukan asian tulin mata pun hazel. Haish! Kenapalah makin kerap pulak aku teringatkan Si Shah tu. Kalau aku ingat muka tak kisah boleh aku lukis atas kanvas then tumbuk sampai hancur. Tapi masalahnya aku tak ingat. Buat menyiksa hati je benci orang yang tak ‘nampak’. Tapi kan kenapa tiba-tiba je mamat ni terbuka hati nak sharing dengan aku. Sophia tiba-tiba teringatkan kata-kata Rafique ‘Along harap kita dapat bantu pulihkan ingatan dia. Along mungkin tiada masa untuk sentiasa di sini. So, mungkin Opie boleh bantu Auqie ingat balik ingatan dia sebab dia akan tinggal di sini bersama Opie..’ Dipertimbangkan.

“Kenapa kau lari dari Robert? Dan kenapa Robert kejar kau?” Sophia bertanya tanpa memandang wajah Shauqie. Shauqie hanya diam, mungkin berfikir.

“Hah?” Apa ke susah sangat ke soalan aku? Dah ambil masa 2 minit fikir jawapan dia Hah? Sophia menjeling Shauqie yang sedang tersengih di depannya. Hui! Si Cantik Momok Mulut Laser dah bagi warn tu.

“Aku tak ada jawapan la untuk tu. Kau pun tahu kan problem aku.” Ye la. Aku tahu ingatan kau hilang. Dah nak buat macam mana mulut aku ni gatal sangat tanya. Semenjak hari tu lagi tertanya-tanya. Tiba-tiba terkeluar hari ni. Suasana diam lagi. Tak lama kemudian Shauqie bertanya.

“Kau buat apa dekat lorong tu?” Zap! Laju je Sophia panggung kepala memandang Shauqie yang sedang mengasingkan sayur-sayur untuk buat tom yam nanti. Eh! Kejapnya. Yang aku ni baru je habis potong kangkung. Dah abaikan fasal ni. Dia tanya apa tadi. Aku buat apa dekat lorong tu? Lorong apa? Lorong Haji Taib ke? Haji Taib mana pulak? Kau ni merepek betul la Opie.

“Lorong apa?” Lambat-lambat Sophia bertanya. Shauqie panggung kepala sambil berkerut dahinya.

“Aku ada cakap sesuatu ke?” Weh! Gaya cakap macam minta penumbuk je. Orang cakap elok-elok dia main-main pulak. Sophia pandang Shauqie. Shauqie pandang Sophia. Tak ada pulak aku nampak muka dia ni main-main. Suci bersih je. Lama Sophia pandang mata Shauqie. Seolah-olah dirinya mencari sesuatu di situ. Dup dap dup dap dup dap. Apa kena dengan jantung aku ni. Buat konsert pulak. Tanpa sedar darah merah mula menyerbu di segenap wajah putih bersihnya. Sedar akan malu menguasainya, Sophia tunduk lalu menggeleng.

“Nothing!” Malu aku usyar anak orang sampai macam tu. Sophia mengikat tudungnya pada wajahnya. Aku tahu muka aku dah blushing habis ni. Kalau Epon ke, Along ke. Gerenti kena sakat habis. Ye la ingat senang nak tengok aku blushing sampai macam ni. Mamat ni pun dah la sikit-sikit usyar anak dara Nordin Iman ni. Shauqie tersenyum. Comel je! Macam anak patung. Heheh.. mujur je Sophia tak syak apa-apa. Mulut ni gatal sangat tanya. Semua ni sebab mimpi nampak Sophia dekat lorong gelap.

“OPIE! TOLONG!”

******

Sophia memandang tajam Saiful yang sedang elok je berbaring atas sofa. Siap main PS3 lagi. Tadi buat gimmik panggil nama aku macam nak berlaku gempa bumi. Sampai aku ni tolak kerusi jatuh berlari dapatkan mamat ni. Dah aku tanya kenapa boleh buat bisu pulak. Yang Along pun satu, boleh steady baca surat khabar lagi. Buat menghabiskan tenaga aku saja lari tak cukup tanah. Ingatkan nazak dah tadi. Kan bagus kalau betul. Mula la aku nak doa bukan-bukan.

“Seminit lagi still bisu macam ni. Orang cancel terus la nak masak. Masak sendiri. Halaman rumah pun kasi Epon sorang saja kemas.” Sophia mengugut. Shauqie yang sedang bersandar di dinding sambil memeluk tubuh hanya tersenyum. Apa sajalah diorang ni. Dari aku mula stay sini sampai sekarang, asyik minah ni je kena buli. Hurmm, nasib kaulah minah.

Shauqie mendekati Sophia lalu duduk bersebelahan dengan Sophia. Sophia memandang pelik Shauqie yang tiba-tiba duduk sebelahnya. Rapat pulak tu. Dah lama hidup agaknya. Dia tak tahu ke hati aku ada masalah kalau dia duduk dekat macam ni terutamanya orang yang digelar lelaki. Jatuh cinta? Sophia Aisya Nordin Iman jatuh cinta? Menggegar dunia agaknya. Dengan mamat yang rupa macam orang ulu mana ni. Oh please la. Tak ada yang sejuk sikit ke mata memandang.

Shauqie membengkokkan jari telunjuknya dua kali memanggil Sophia mendekatinya. Sophia pun macam pak turut je ikut arahan Shauqie. Telinganya di dekatkan dengan mulut Shauqie. Kedengaran sok sek sok sek dari jauh. Apa yang dibisikkan pun tak tahu. Saiful memandang Rafique. Rafique hanya menjongkit bahu sambil tersengih. Kita tengok apa jadi. Sophia yang mendengarkan apa yang dibisik Shauqie terus tegak tubuhnya. Ada dua sebab kenapa dia jadi begitu. First! Rasa meremang bulu romanya bila dengar suara Shauqie yang kedengaran seksi dan menggoda padanya walaupun Sophia bersusah payah menafikan hal itu. Second, yahoo! Sophia melompat-lompat kegembiraan. Lagak macam orang baru menang loteri je. Eh! Loteri tak main la. Haram tu.

Yes! Warh! Kenapa Along tak cakap awal-awal dekat orang. Kalau tak dari pagi tadi orang masak. Ni yang buat orang sayang Along double trible love ni!” Terangguk-angguk tiga orang jejaka di ruang tamu itu melihat Sophia terlompat-lompat. Macam kangroo pun ya juga. Shauqie ketawa kecil. Apapun dia tetap comel. Sophia berlari lalu memeluk erat Rafique. Dengan sekali surat khabar yang dipegang Rafique dipeluknya. Sesak nafas Rafique dipeluk begitu erat oleh Sophia.

“Opie please, I can’t breath.” Sophia melepaskan pelukannya. Gembiranya tak usah cakap la. Dah lama dia nantikan saat ini. Heheh.. ada dua sebab aku perlu gembira mengalahkan orang putus fius. First! Aku tak perlu kemas segala pasu bunga yang dah berterabur dekat luar sebab Along dah call Mak Timah, pembantu rumah yang selalu datang pada hujung minggu untuk bersihkan rumah ni. Second, aku tak perlu ikut mamat serebeh ni pergi Tesco or Hasani sebab ditangguhkan aktiviti memberi tapi janji tetap dipegang. Ini semua sebab Along nak bawa aku.. eh, silap. Kitaorang semua pergi Rumah Kasih Idaman. Rumah anak-anak yatim yang selalu Sophia dan Rafique kunjung. Selalunya bulan Ramadhan je pergi sana sebab selalu berbuka dekat sana. Haila! Rindunya aku nak jumpa adik-adik angkat kesayangan aku yang comel, comel, cute, cute.

Sekali lagi Alongnya dipeluk erat. Kali ni dengan sekali Shauqie ditariknya. Siapa suruh kau datang menyemak sebelah Along. Lantaklah, asalkan hati aku tengah happy sekarang. Rafique membalas pelukan Sophia, faham benar kesukaan adiknya yang satu itu. Kepala Sophia diusap lembut. Shauqie hanya kaku tak bergerak. Terkejut sebab dipeluk secara tiba-tiba. Perempuan pulak tu.

Rafique dan Shauqie berpandangan sebelum masing-masing tersenyum. See Auqie! Tak percaya lagi. Kan dah cakap minah ni memang suka pergi jumpa Rumah Kasih Idaman tu. Rafique berkata dalam hati. Teringat bila Shauqie bertanya Sophia gemarkan kanak-kanak atau tak pagi tadi? Sebab tulah mereka rancang nak kenakan Sophia. Suprise la katakan. Rafique perasan yang Rafique sering juga bertanyakan tentang Sophia. Kalau ditanya sebab apa? Jawabnya, try nak dapatkan balik ingatan yang hilang. Apa pun tak kisah bukannya salah pun. Diorangkan MAHRAM.

“Ehem.. ehem.. nak peluk sampai esok ke?” Saiful yang melihat adagen peluk-memeluk itu mula cemberut. Ceh! Mentang-mentang la diorang boleh sentuh. Lelaki misteri ni pun entah apa hubungan dengan family Mak Su aku ni. Mencurigakan. Tapi dah Along Fiq tak kata apa mesti ada sebab. Tak kan la pensyarah agama nak biarkan adik dia buat maksiat depan mata kan. Mendengarkan sindiran Saiful, Sophia segera melepaskan pelukannya. Seronok sangat sampai tak ingat dunia. Sampai tak ingat aku peluk anak orang. Patutlah, dup dap dup dap je jantung aku ni. Cabut kang baru tahu.

“Eh, Epon kau jealous ye. Alolo.. sepupu aku ni. Sini aku peluk kau.” Sophia menghampiri Saiful. Terbuntang mata Saiful melihat Sophia menghampirinya sambil senyum senget. Senget betul ke apa minah ni. Sophia tersenyum menggula. Berlenggang-lenggok dia menyusun langkahnya. Shauqie hanya menggeleng. Nut betul minah ni? That why I like her. Rafique hanya melihat. Memang sudah terbiasa dengan keadaan seperti itu. Sophia berhenti betul-betul di depan Saiful.

“Kau gila Opie. Nak bagi Along Fiq bunuh aku.” Saiful berkata. Walaupun dia yakin mustahil Sophia bertindak begitu, tapi minah ni siapa boleh jangka. Sekeji-keji aku lagi keji dia ni tahu. Kalau minah ni betul-betul peluk aku, memang dia dah booking kubur untuk aku. Gila! Serik la Along Fiq kejar aku dengan parang sebab peluk Si Opie yang aku fikirkan adik aku dulu. Itupun dalam erti tidak disengajakan.

“Kau kenapa? Aku nak peluk kau je pun.” Sophia berkata lagi. Senyuman masih dibibir mugilnya. Jangan kau jatuh cintan dengan aku sudah Epon. Senyuman aku ni berbisa. Dalam sekelip mata Si Tomok yang disembunyikan dibelakang diberikan kepada Saiful lalu terus dia pecut lari. Saiful yang tidak sempat memastikan apa yang diberikan Sophia terus sahaja memeluknya. Boleh tahan, lembut je. Gebu and gemuk pulak tu. Sedap je kalau peluk. Tapi benda apa erk? Meoww...

“MAK! KUCING!” Menggegar banglo dua tingkat itu mendengar jeritan Saiful. Class kau Tomok. Landing sebelah aku tepat waktunya. Macam tahu-tahu je aku nak buat jahat dekat Epon ni. Well! Semua orang tahu Saiful yang gagah perkasa itu memang takutkan kucing. Huahuahua! Tak boleh diterima dek akal. Tapi apa boleh buat, lain orang lain caranya. Dan berlakulah aksi kejar mengejar dalam banglo dua tingkat itu. Bersepah pun siapa ambil kisah, kejap lagi Mak Timah datang. Adat orang berduit macam ni lah. Mujur je tak sombong!


0 Budak Comel Komen :D:

Catat Ulasan

 
©Suzanne Woolcott sw3740 Tema diseñado por: compartidisimo