Jumaat, 7 Mac 2014

SODA 10

Assalamualaikum semua,
Enjoy en3 SODA 10 ye..
Best kasi komen sikit..
~SODA 10~

S
ophia mengeluarkan sekeping chocolate masak dari peti sejuk lalu dimasak menggunakan double boiler. Sophia keluarkan pula sekotak susu segar lalu dituang separuh ke dalam periuk kecil. Dia mengambil pula gula perang di dalam kabinet lalu dimasukkan 2 sudu teh bersama susu segar tadi. Setelah susu sudah panas dan coklat pun sudah cair, Sophia tutup api. Dia mengambil mug lalu dimasukkan 3 sudu besar vico ke dalamnya. Kemudian, susu tadi dituangkan ke dalam ke dalam mug bersama coklat tadi. Susu yang lebih dimasukkan ke dalam termos. Coklat pula disimpan di dalam peti sejuk. Dia mengacaunya dan siap! Senang saja nak buat ni.

“Weyh! Air kau dah siap. Aku hantar ke bilik kau ye.” Sophia menjerit dari bawah.

Dia berpusing untuk ke bilik kerja Shauqie di tingkat bawah. Biasalah, orang ada kerja dalam masa yang sama tengah belajar. Mestilah sibuk kan. Hampir terlepas mug yang dipegang Sophia apabila melihat Shauqie sedang bersandar pada dinding. Kus! Semangat. Macam hantu betul. Terkejut aku. Sophia menghampiri Shauqie yang sedang menunduk ke lantai. Tangan kanannya mengurut-ngurut dahinya. Berkerut dahi Sophia melihat perbuatan Shauqie. Dia ni sakit ke?

“Kau okey?” Sophia bertanya. Risau jugalah. Kalau tak risau kena risau juga sebab aku kena bagi laporan 24 jam dekat Along. Semenjak Along balik Perlis macam ni lah. Kalau tak lapor mesti Along telefon. Memenatkan betul. Kalau sayang sangat dengan mamat ni bawa dia ke Perlis. Aman juga hidup aku.

Owh, sorry. I’m okey. Just pening sikit.” Shauqie berkata sambil tersenyum. Tapi senyuman dia hambar. Macam orang tahan sakit. Macam sakit betul je mamat ni.

“Kalau pening tak payah minum air coklat ni. Panas dalam nanti, kalau pengsan lagi susah.” Sophia berkata lalu berpusing arah untuk ke peti sejuk untuk menyimpan air itu. Tapi dihalang Shauqie.

“Eh tak apa. Aku okey. Sini air tu.” Shauqie menarik Sophia menghadapnya. Mug yang dipegang Sophia diambil. Sophia hanya membiarkannya. Degil betul dia ni. Pengsan baru padan muka. Kalau aku report Along mesti kena bebel sebakul. Hihihi, tahulah. Aku selalu kena marah sebab minum air coklat waktu pening. Kalau pengsan ke pitam ke bukan Along tolong, bebel adalah.

Tapi Shauqie langsung tidak minum coklat panas buatan Sophia. Malahan mug itu diletakkan di atas meja. Semakin pelik Sophia melihat Shauqie. Mamat ni betul-betul tak sihat ke? Teragak-agak dia untuk memegang dahi Shauqie. Nak tahu panas ke tak? Tapi belum sempat Sophia bertindak, Shauqie menghampirinya. Eh, apa mamat ni nak buat dekat aku.

 “Sorry.” Shauqie berbisik.

Sorry? Apa sorry-sorry? Semakin lama semakin hampir. Dan Sophia pun, setapak Shauqie menghampirinya. Setapak juga dia mengundur ke belakang. Tapi kalau dah tersekat dekat dinding nak lari mana lagi. Tersentak Sophia apabila tubuhnya tiba-tiba dirangkul perlahan dan dipeluk Shauqie. Walaupun kejap tapi kemas pelukan itu. Sophia terkelu, seluruh tubuhnya bagaikan menjadi kejang dan kaku apabila diperlakukan begitu.

I’m sorry for everything. Sorry sebagai Shauqie Alexender bukan Mohd. Aizat.”

Sorry Sya. Aku tak bermaksud waktu tu. Bukan aku. Bukan aku Sya. Maafkan aku.” Shauqie berkata berlahan. Tapi jelas kedengaran oleh Sophia. Apa yang mamat ni merepek ni? Sophia masih tak dapat gerakkan tubuhnya.

Sorry Sya. Sorry. Itu bukan aku. Bukan aku Sya.” Sekali lagi Shauqie berkata. Hik! Cuba cakap apa yang sorrynya. Nak nyanyi lagu sorry sorry super junior ke apa? Dah la sesuka hati panggil aku Sya. Lepang kang baru tahu. Badan aku pun dah kena renjat elektrik ke tak boleh nak gerak. Kenapa dengan aku ni? Dan kenapa dengan kau Auqie?

“Forgive me, please!” Sayu rayuan Shauqie meruntun hati Sophia. Rasa marah di hati berubah rasa simpati. Kenapa dengan kau Auqie?

“Aku minta maaf sangat-sangat. Sorry hot chocolate!” Pelukan semakin dikejapkan. Sophia hanya terkaku.

“Sorry!” Shauqie berkata sebelum melepaskan pelukannya. Lelaki itu pandang sekejap wajah Sophia dan terus pergi meninggalkan Sophia. Tangan Sophia mula menggigil kesejukanSophia terkelu. Memang itulah tindakan tubuhnya apabila disentuh orang bernama lelaki inikan pula dipeluk. Menggigil hingga ke tulang hitam. Kerana ini membuatkannya teringat akan seseorang.. Shah! Sophia memegang bahunya yang terasa basah. Air mata? Dia menangis! Impossible! Tapi pelukan tadi. Kehangatan tadi. Kesayuan suaranya tadi. Yang dia tahu pelukan dan gelaran itu! Sama!

*******
Shauqie bersandar pada pintu kereta. Tangannya menekup wajahnya. Sungguh hatinya sangat takut saat itu. Entah mengapa! Tiba-tiba sahaja sakit sangat mencengkam hatinya. Dalam masa yang sama kepalanya juga tiba-tiba sakit. Ya Allah... bukan aku. Bukan aku.

Shauqie menurunkan telapak tangannya. Wajahnya yang basah dengan air mata dikesat dengan t-shirtnya. Pandangannya tertumpu sekeliling. Dia berada di puncak bukit yang berada agak jauh dari banglonya. Lagipun tempat ini tersembunyi, jarang orang jogging sampai sini. Di sini sudah menjadi tempat wajibnya setiap petang untuk mencari ketenangan. Kedengaran waterfall yang mengalir, bunyi unggas dan cengkerik, angin yang nyaman sejuk, tambahan pandangan kota raya yang luas dari atas, lampu-lampu yang berkilau di setiap bangunan sudah mampu menghilangkan sekejap rasa gundah hatinya.

Shauqie beristighfar sambil memejamkan matanya. Menyesal dengan tindakannya yang terlalu mengikut rasa hatinya. Sepatutnya dia bersyukur sekarang. Tanpa sedar kian lama ingatannya sudah semakin pulih. Walaupun bukan sepenuhnya namun dia tetap bersyukur. Sekurang-kurangnya dia mengenali Sophia. Walaupun tak sepenuhnya, tapi itu sudah penting baginya. Sekarang dia tahu mengapa Allah tetapkan dia berada di dalam keluarga yang penuh limpahan kasih sayang ini. Walaupun bergaduh, tapi masih lagi boleh bersenda gurau. Itulah membuatkannya bersyukur ditempatkan bersama mereka.

Entah bagaimana untuk diungkapkan dengan kata-kata. Ketika dia memanggil Sophia tetapi tidak disahut gadis itu seperti biasa membuatkannya dia mengatur langkah untuk naik ke atas. Baru sahaja untuk marah seperti selalu mulutnya terkunci apabila melihat Sophia sedang mengalirkan air mata tanpa sendu. Terkedu kerana baru pertama kali melihat air mata gadis itu. Jadi dia membuat keputusan untuk menyorok di belakang pasu bunga yang agak besar di situ.

Semakin lama melihat Sophia, semakin sakit di kepalanya. Serentak itu di teringat appointment beberapa minggu lepas dengan Doktor Suhail. Lelaki yang menjadi doktor peribadinya sekarang ini.

~~~~~

“Alhamdulillah, a miracle for me. First time, saya dapat pesakit yang cepat ada perubahan macam encik.” Doktor Suhail tersenyum manis kepada Shauqie. Shauqie membuat muka blur. Apa yang miraclenya? Ada permata dalam kepala otak aku ke?

“Semenjak pertama kali encik buat rawatan dengan saya sehingga hari ini. Saya mengaku perubahan ingatan encik semakin lama semakin baik.” Doktor Suhail berkata lagi sambil tersenyum.

“Maksud doktor?”

“Perkembangan ingatan encik semakin baik. Setiap kali encik datang sini pasti ada perubahan yang diluar pemikiran saya. Maksud saya, encik boleh rasa sendiri tentang perubahan ingatan encik kan?”

Shauqie terdiam mendengarkan kata-kata doktor dihadapannya. Ya! Dia turut mengaku tentang itu. Alhamdulillah semakin lama, ingatannya semakin pulih. Perkara pertama yang dia ingat adalah mommynya Nurvanissa Angelina. Entah bagaimana untuk digambarkan. Betapa gembiranya tika itu. Insan yang membantunya adalah Rafique. Lelaki itulah yang mengisahkan siapa mommynya. Tambahan kehadiran Sophia di sisinya yang turut menemani mereka berdua minum petang seolah-olah memberi semangat kepadanya tanpa sedar. Senyuman kecil terukir di bibirnya. Hatinya kembali mengingati kurniaan Ilahi. Tanpa bantuan-Nya, dia tak mungkin dapat mengingati masa silamnya.

“Alhamdulillah.” Terbit kalimah itu di bibirnya. Sekali lagi Doktor Suhail tersenyum. Seronok melihat kecerian yang terselit di sebalik wajah yang penuh duka itu. Berbeza sekali ketika pertemuan pertama mereka. Lelaki dihapannya begitu sukar untuk mengukirkan senyuman seolah-olah dirinya tidak pernah kenal apa ertinya gembira.

“But how it happen to you. Encik ada gunakan teknik perubatan lain?” Pantas sahaja Shauqie menggeleng. Fiq tak ada pulak bawa aku pergi berubat dekat mana-mana. Dan tak adalah pulak bawa mana-mana doktor jumpa aku. Melainkan doktor perasan tak jadi dekat rumah tu adalah. Nak tak nak je tolong aku. Shauqie mengalihkan pandangannya ke arah Sophia yang sedang melihat entah apa entah dekat dinding tu.

“Doktor, kalau kita sakit ni teruk tak kalau tak diubat.” Sophia tiba-tiba bertanya. Tangannya ditunjukkan ke arah kertas yang ditampal di dinding mengenai amnesia.

“Kenapa? Sophia ada amnesia ke?” Doktor Suhail bertanya agak pelik. Sophia buat muka sepuluh sen macam dia cakap ‘orang tanya dia, dia tanya orang balik’.

“Tak ada apalah. Abaikan.” Sophia berkata sebelum kembali meneliti segala tampalan yang berada si bilik itu. Begitulah Sophia setiap kali mereka ke situ. Gadis itu sepertinya tidak bosan dan jemu membaca benda yang sama. Rafique ralit memerhatikan Sophia yang leka dengan dunianya sendiri. Entah apa yang difikirkan Sophia. Ingin sekali dia menyelami segala isi hati gadis itu. Sophia sepertinya menyembunyikan seribu satu perkara di sebalik wajah tenangnya. Tiada siapa tahu.
Doktor Suhail yang memerhatikan Shauqie yang begitu pegun melihat figura Sophia tersenyum segaris. Senyumannya semakin lebar seperti mendapat jawapan tentang persoalan yang bermain di benaknya.

“Do you fall in love with your wife?” Doktor Suhail buat senyum jahat sambil menjungkit-jungkit keningnya. Shauqie menjulingkan matanya menyampah. Tak boleh terima aku statement yang tak munasabah puncanya itu.

“Apalah kau ni Suhail. Tak ada maknanya. Kenal dia pun tak.” Bilik itu tiba-tiba menjadi sunyi. Shauqie terkelu. Jarinya memegang bibirnya. Apa aku cakap tadi? Gaya aku cakap macam aku dah lama kenal Doktor Suhail. Doktor Suhail yang pada mulanya turut terkelu kembali tersenyum.

“See, kau dah ingat siapa aku.” Doktor Suhail berkata penuh teruja. Shauqie tenggelam kembali dengan memori lalu. Doktor Suhail merupakan kenalannya dan Rafique. Mereka pernah satu universiti dulu. Dan kali terakhir mereka bertemu ketika hari konvokesyen. Patutlah Fiq macam kenal dengan Suhail. Shauqie ketawa kecil sambil menggeleng kepalanya. Pertemuan yang tidak disangka.

“Tak sangka. Kau rupanya orang aku selalu buli dulu.” Ketawa mereka pecah. Sophia yang melihat itu mengjungkit bahunya. Apa-apa sajalah.

“Sebab inilah aku cakap it’s a miracle. Melalui dia kau dah dapat ingat kembali masa silam kau tanpa sedar kan?” Bicara mereka sudah bertukar rentak.

“Aku masih tak faham.”

“Okey look! Mengikut pandangan aku. Kau dah hilang ingatan hampir 5 tahun. Hidup dengan orang yang kau tak kenal dalam keadaan terseksa. Terlalu banyak tekanan. Mungkin menyebabkan kau semakin tertekan menyebabkan ingatan kau untuk pulih sangat tipis. Tapi semenjak kau mula hidup dengan keluarga Fiq. Kau banyak berubah. Terutamanya bila kau jumpa dengan dia. Mungkin Sophia pernah menjadi orang penting dalam hidup kau dulu. Orang yang sentiasa sokong kau, bantu kau, bersama kau dan tak mustahil dia orang yang kau cintai dulu.” Doktor Suhail tersengih menyebut ayat di hujungnya. Kata-katanya sedikit perlahan takut didengar oleh Sophia. Kenal sangat adik Rafique seorang itu. Sekali lagi Shauqie terdiam. Mungkin benar kata-kata Doktor Suhail. Tapi untuk mengiakan semuanya dia tak yakin.

“Apa-apa sajalah kau ni. Aku dengan minah ni bercinta. Agak-agak merana tak hidup aku waktu tu?” Sekali lagi tawa mereka pecah.

“Apalah kau ni. Kalau dengar dek Rafique mampus kau. Oh, kalau kau ada rasa sakit-sakit dekat kepala. Macam nak pitam ke apa. Kau jangan risau. Ianya perkara biasa untuk orang yang mengalami masalah ingatan. Kalau berlarutan baru datang jumpa aku.” Doktor Suhail mengkhabarkan info baru buat Shauqie. Shauqie mengangguk faham. Kini dia tahu kenapa di kepalanya selalu sakit-sakit.

“Thanks doctor. Cukuplah untuk hari ini.” Shauqie berdiri dari duduknya diikuti Doktor Suhail.

“Weh! Dahlah tengok benda tu. Tak jemu ke?” Shauqie berkata kepada Sophia yang sedang termenung di hadapan dinding. Macam orang tak cukup akal je tengok. Sophia mencebik dan bergerak ke arah Shauqie dan Doktor Suhail. Doktor Suhail tersenyum melihat gelagat Sophia dan Shauqie. Pertama kali dia turut terkejut dengan bahasa yang digunakan mereka berdua sedangkan dia dimaklumkan mereka suami isteri. Tapi semakin lama, dia sudah terbiasa dengan gelagat mereka.

“Aku chow dulu. Thanks for today.” Shauqie berjabat tangan dengan Doktor Suhail.

“Okey. Jangan lupa makan ubat. Sophia, make sure husband you ambil ubat dengan sebaiknya.” Sophia hanya mengangguk sambil tersenyum.

“Kami pergi dulu. Assalamualaikum.”

~~~~~

Mengingatkan kata-kata Doktor Suhail membuatkannya tertarik untuk sentiasa mendekati Sophia. Ternyata usahanya tiada yang sia-sia. Ada sahaja perkara baru yang dia ingat walaupun sekecil-kecil perkara. Sophia masih dalam dunia tangisannya membuatkan Shauqie bertekat untuk memanggil Sophia.
Gadis itu kelihatan tersentak apabila dia memanggil Sophia. Melihat tangan mulus Sophia mula mengesat air matanya dengan penuh perasaan. Sophia sepertinya sedang takutkan sesuatu. Betul ke? Pandai-pandai je aku ni buat spekulasi sendiri.

Kenapa Sophia bencikan kaum yang digelar adam. Adakah sesuatu yang buruk terjadi padanya. Tapi apa? Siapa Sophia sebenarnya padanya. Kadangkala dia berasa bahagia. Seronok mengusik Sophia. Suka melihat Sophia selalu mengepam pipinya tanda tidak suka atau protes. Kenapa?

Sophia melayannya dengan baik. Walaupun kadang-kala membawa kepada pentengkaran besar. Namun sedikit pun tidak terkesan pada hatinya. Malahan kadang-kadang itu terasa seronok. Sophia seorang gadis yang sangat baik dan patuh. Cuma wataknya itu terselindung di sebalik dirinya yang kelihatan brutal. Lihat sahaja, walaupun gaduh tapi Sophia tetap membuat hot chocolate kesukaannya.

Shauqie tersenyum. Adakah benar Sophia orang yang pernah aku cintai dulu. Itu tidak pasti. Apa yang aku ingat. Mereka berkenalan ketika di Rumah Mutiara Syurga di Kuala Lumpur. Sophia orang pertama menegurnya ketika dia menangis teresak-esak ditinggalkan daddy. Sophia dan Rafique yang memujuknya. Alhamdulillah, dia tinggal di sana dengan selesa. Umi Raudhah menyayangi dengan penuh kasih sayang. Rafique dan Sophia sentiasa datang ke Rumah Mutiara Syurga untuk bermain dengannya. Mereka disekolahkan di sekolah yang sama. Sedari sekolah rendah sehingga ke sekolah menengah. Ditanggung oleh keluarga Rafique dan Sophia sehingga ke universiti bersama Rafique.

Dan juga peristiwa malam itu. Saat dia difitnah dan dicaci. Bukan aku! Bukan aku ya Allah. Aku cuma berniat untuk membantu malam itu. Tapi kenapa tiada yang mempercayai aku Ya Allah. Kenapa? Sekali lagi Shauqie meraup wajahnya. Sebelum ini dirinya dibayangi Sophia berada di lorong itu. Dan kali ini, ternyata dia baru tahu bahawa dia yang menyebabkan Sophia berada di lorong yang sangat gelap itu. Sehingga membawa fitnah kepada mereka. Bayangan itu tiba-tiba berlaku tadi membuatkan tubuhnya menggeletar dan akhirnya terduduk. Hatinya gemuruh hebat. Terasa bersalah yang menggunung membuatkannya beria-ria memohon maaf daripada Sophia dan bertindak untuk ke sini sendirian.

Tapi kenapa Sophia tak ingat siapa aku? Arhh, mana mungkin gadis sebaik dia mengingati orang sudah menghancurkan hidupnya. Ya Rabb, macam mana aku nak mohon maaf daripada Sophia. Entah bagaimana riaksi Sophia apabila gadis itu tahu siapa aku. Apapun aku harap segalanya boleh diselesaikan sebelum Sophia tahu siapa aku? Aku perlu tahu kenapa aku diculik Robert? Kenapa aku berada di tempat seperti itu? Dan segala persoalan yang bermain di mindanya harus diselesaikan. Semoga Allah perkenankan doaku untuk memulihkan ingatan aku semula amin.



0 Budak Comel Komen :D:

Catat Ulasan

 
©Suzanne Woolcott sw3740 Tema diseñado por: compartidisimo