Jumaat, 7 Mac 2014

SODA 16

Assalamualaikum semua,
Enjoy en3 SODA 16 ye..
Best kasi komen sikit..
~SODA 16~
S
hauqie memandang siling biliknya. Fikirannya terkenangkan kata-kata Anis petang tadi. Dia kenal siapa sebenarnya aku. Patut la muka dia macam familiar je waktu first time jumpa. Dulu Anis selalu berpakaian seperti tomboy dan sekarang agak berubah dengan watak agak faminin. Tambah lagi Anis sekarang memakai kaca mata. Rambut yang dulunya pendek macam lelaki turut diikat tocang dua.

‘You should know me when I introduce my self waktu kita jumpa dulu. Anis Maisara Lee. Remember?’

Anis Maisara Lee. Macam mana aku boleh tak perasan ada Lee di belakang nama dia. No wonder la Anis lindungi gila Opie. Shauqie mengetuk-ngetuk bawah bibirnya. Terkenangkan semula perbualannya dengan Anis.

‘Still remember my brother your friend. Syahril Mikey Lee and Syahir Robert Lee. Ops, my false. They’s not your friend anymore.’

Anis Maisara Lee. Syahril Mikey Lee. Syahir Robert Lee. Tiga adik-beradik. Kenalan rapat keluarga Sophia dulu. Robert menyambung urusan perniagaan milik ayahnya Hardware Lee Sdn. Bhd setelah ayahnya Siew Woh Lee dan ibunya Anis Violet kemalangan jalan raya. Tapi disebabkan Robert sering terlibat dalam jual beli dadah membuatkannya menjadi buruan polis. Kedudukan Robert diganti oleh adiknya Mike. Anis pula setelah kematian ibu dan ayahnya, dia diambil anak angkat dalam sebuah keluarga. Kehidupannya begitu sehinggalah sekarang.

‘Hey! Don’t even call me like that anymore. I wish I never have brother in this world specialy brother like that. Jangan sesekali kau samakan aku dengan bangsat tak guna macam diorang tu! Tak dapat Sophia diorang nak perangkap aku jadi pelacur. Urgh! I hate to remember that!’

Begitulah tanggapan Anis apabila Shauqie mencurigai ketulusan Anis berkawan dengan Sophia. Takut benar dia andainya sejarah gadis itu kembali berulang. Disebabkan Anis cuba untuk melaporkan sikap abangnya kepada Shauqie dan akhirnya dibawa kes polis kerana telah cuba menjual Sophia, Anis menjadi mangsa mereka. Mujur sahaja Anis seorang yang bijak. Sementelah kejadian malam itu Anis mengikut keluarga angkatnya ke Penang.

‘I hope I can be like Sophia. Never remember about that. It’s make me hurt. I can believe I have brother like that. You know, Sophia never remember anything even me, her bestfriend after she run away from her home. Pity her. She lost her memory you know. Trauma punya fasal. Semua ni fasal manusia bangsat macam diorang tu. Kawan aku jadi mangsa.’

Amarah Anis yang tidak dapat mengawal emosinya itu menarik perhatian Shauqie untuk mengetahui apa yang terjadi kepada Sophia. Walaupun dia sudah sedia maklum keadaan Sophia setelah dicerita oleh Rafique. Tapi dia ingin mendengar sendiri dari mulut Anis. Menyedari yang dirinya terlepas cakap membuatkan Shauqie puas memujuk gadis itu. Siapa tahu disebalik wajah tenang Sophia tidak sangka gadis itu menyimpan trauma yang teruk. Shauqie semakin terasa bersalah terhadap Sophia. Arh! Aku juga terlibat dalam kejadian malam tu. Kalau tak disebabkan Mike perangkap aku. Sophia tak akan terlibat. Shauqie berjalan ke arah balkoni lalu tangannya ditongkatkan di atas pagar balkoni. Langit malam mula menjadi tatapan matanya. Mindanya kembali berputar ke perbualannya dengan Anis.

‘So, kau jumpa Mike? Kau tak rasa yang kedatangan Mike akan kembalikan kau kepada Robert ke?’

Tersentap hati Shauqie mendengar pertanyaan Anis. Bagai kembali ke sejarah hitamnya. Siksaan demi siksaan yang dilakukan Robert ke atasnya mulai terbayang di ruang imaginasinya. Matanya dipejam rapat cuba menghalaunya pergi. Aku tak akan jadi selemah dulu Anis. Aku lemah kerana aku salahkan diri aku sebab Sophia lari dari rumah. Aku salahkan diri aku atas apa yang berlalu sehingga aku lupa sudah tersurat apa yang berlaku dalam liku kehidupan aku oleh Allah. Thank you to Rafique, dia banyak bimbing aku. Aku ada janji Anis. Janji yang aku lafazkan buat ibu bapanya. Janji yang aku lafazkan sebagai muslim yang bertanggungjawab. Dan janji kepada Rafique bahawa aku akan jaga Sophia sebaik-baiknya. Itulah akad yang aku lafazkan 5 tahun dulu.

Aku tak akan izinkan diorang buatkan Sophia merasai pahit yang sama. Dan aku juga tak akan menjadi selemah dan sedayus lelaki yang membiarkan gadis sebaik Sophia ditindas lagi. Semoga Allah membantu aku untuk membantu polis menjebak mereka di tempat yang selayaknya. Shauqie membuka matanya perlahan setelah hatinya kembali tentang mengingatkan lafaz yang diucapkan kepada Anis sebagai janjinya akan melindungi Sophia.

‘But I miss my brother. Benci mana aku dekat diorang. Diorang tetap abang aku. Special Mike. We were a great partner. But, that is my past. I’ll never get back my dream. It just can be my dream. How I wish Robert never trick Mike into this game. Weyh, kau tak rasa nak jumpa geng gila-gila kau dengan Rafique waktu sekolah menengah dulu ke?’

Shauqie memeluk tubuhnya yang mula dicengkam kesejukan malam. Sweater yang bersangkut dalam almarinya diambil lalu disarungkan ke tubuhnya. Kakinya kembali diorak ke pagar balkoni. Mengingatkan semula pertanyaan Anis, Shauqie kembali berfikir. Tipu kalau dia katakan dia tak rindukan zaman sekolahnya dulu. Mike, Fiq and me, budak gila and bermasalah but brilliant dekat sekolah. Shauqie mengorak senyum. Sayangnya Mike terjebak dengan Robert yang kaki botol, clubbing dan akhirnya dadah. Arhh.. mengingatkan pertemuan mereka di Alor Star. Apa yang dia rasa berbelah bahagi. Hatinya keliru antara membezakan Mike kawan atau lawan.

Shauqie memasangkan bacaan surah-surah yang dibacakan oleh Sheikh Al-Ghamidi melalui I-phonenya. Earphone disangkutkan di telinga. Moga bacaan kalam Ilahi ini dapat menenangkan fikirannya. Memang dia keliru membezakan Mike. Kawan kerana mereka pernah berkongsi pahit manis suatu tika dulu. Lawan kerana Mike mengkhianati hubungan mereka sebagai sahabat. Memerangkap orang paling aku sayang ke kancah kehinaan. Semuanya kerana terlalu mengikut Robert.

Kesian Anis. Dulu, Ayah Anis tidak mahukan anak perempuan kerana baginya anak perempuan membawa kerugian dan masalah kepadanya. Malahan Mr. Lee pernah membuat keputusan untuk menghantar Anis ke rumah anak yatim ketika Anis masih kecil. Tapi di atas pujuk rayu isterinya dia menerima Anis. Namun begitu Anis tidak pernah merasai kasih sayang seorang bapa. Watak tomboy dan ganas dalam diri Anis hanya semata-mata menarik perhatian ayahnya. Tapi itu hanya sia-sia. Mujur ada Mike, Mike sahajalah abang yang melayan Anis selayaknya. Tapi selepas Mike berubah tiada lagi yang Anis harapkan melainkan membuat keputusan untuk menerima tawaran sebuah keluarga yang ingin mengambilnya sebagai anak angkat. Sebelum itu, setelah kematian ibu dan ayahnya Anis masih lagi mentah. Masih berumur 13 tahun. Disebabkan bawah umur dia dihantar ke rumah kebajikan. Beberapa kali Anis ditawarkan keluarga angkat. Mengingatkan hubungannya yang akrab dengan Mike, Anis sentiasa menolak tawaran itu. Tapi sementelah perubahan Mike sehingga memerangkap Anis sendiri, Anis menerima tawaran sebagai anak angkat walaupun ketika itu umurnya sudah mencecah 19 tahun.

‘Thanks for today. Dah lama sangat ni. You know skill menyiasat yang kau ajar dulu berbaloi jugak. Hehe… that  why easy for me to know you. E-jat. Nice name. But aku lebih suka Shah. Got to go now. Nanti mengamuk pulak Si Sophia tu. But don’t worry, aku akan pujuk Sophia untuk balik rumah kau malam ni. Asalkan kau pegang janji aku. Jangan emosi macam orang gila. Untung je kau aku tak pergi bungkus kau tadi. Don’t break her heart anymore. Will you?’

Shauqie tersenyum simpul. Anis tak pernah berubah. Sayangnya kepada Sophia masih seperti dulu. Syukur juga Anis tunaikan janjinya untuk menghantar Sophia ke rumah ditunaikan. Sophia hanya menayangkan muka 10 sen ketika masuk ke rumah tadi. Hurmm.. Thanks Allah. Kau kirimkan Anis untuk melindungi Sophia saat aku dikurung jauh dari Sophia dulu. Sayangnya dirinya bukan muslimah. Aku tahu ada muslimah dalam diri Anis. Semoga Kau bukakan hatinya untuk menuju ke jalan-Mu ya Rabb. Ameen.

Setelah puas menikmati angin malam, Shauqie mengorak langkah untuk ke bilik Sophia.  Ketika melintasi ruang rehat di tingkat itu, Shauqie kembali mengingatkan hari pertama dia menjejakkan ke banglo ini. Tersenyum dia mengingatkan pakaian Sophia yang agak seksi ketika itu. But she’s always cute. Rumah ini. Banglo ini. Kini terjawab mengapa dia sangat selesa tinggal di sini. Suasana yang tidak asing. Susun atur bilik, dapur, ruang tamu, ruang solat dan sebagainya. Semuanya dia dan Sophia yang planning. Segala-galanya mereka bersama. Sebagai kejutan hadiah perkahwinan mereka, dia telah menyerahkan plan ini kepada papa Sophia untuk menyiapkannya.

Namun, Allah lebih tahu segalanya. Kita hanya merancang dan Allah yang menentukan. Kunci banglo ini diberikan Rafique kepada Sophia apabila Rafique dapat menghidu niat Sophia untuk lari dari rumah. Rumah ini dikatakan rumah family mereka yang sudah lama ditinggalkan. Rumah ini sengaja dibina jauh dari KL kerana jawatannya CEO manager MQ-one United di Sungai Petani yang merupakan cawangan MQ-one United telah diberikan papa Sophia kepadanya. Setelah berkahwin mereka akan terus pindah ke Sungai Petani, Kedah. Tapi itulah.. tak semua yang kita harapkan menjadi kenyataan. Walaupun begitu ianya tetap menjadi kenyataan. Cuma Allah hanya lambatkan waktu untuk mencapai segala apa yang dirancang. Mungkin untuk menguji kesabaran hambanya. Dan sekarang Shauqie lebih bersyukur kerana kalau tak disebabkan kejadian masa lalu yang menimpa mereka, dia tak akan tahu siapa sebenarnya Mike, dia mungkin akan kehilangan Sophia dan disebabkan kisah silam ini jugalah membuatkan rasa cintanya kepada Sophia semakin mendalam. Betapa Allah adalah perancang terbaik.

Setibanya di hadapan bilik Sophia. Perlahan pintu kayu bilik Sophia ditolak lalu membolosi tubuhnya ke dalam bilik Sophia. Sophia yang enak beradu  di atas katil Shauqie hampiri. Perlahan senyumannya terukir memandang wajah polos Sophia yang sedang enak dibuai mimpi. Tangan kanan Shauqie mula mengusap lembut rambut Sophia. Tangan kirinya pula meraih tangan Sophia ke genggaman lalu dikucup lembut.

“Sya…”

Shauqie menghela nafasnya. Memikirkan apakah mungkin Sophia mengizinkan semula dia memanggil gadis itu Sya. Sya… Sya… Sya… dan Shah. Nama yang dipilih Sophia sebagai pengikat hubungan. Sayangnya dia lupa siapa sebenarnya Shah dalam hidupnya. Sehingga dia keliru siapa Shah yang sebenarnya. Shah yang sendiri diciptakan suatu ketika dulu. Antara Mike dan aku?

Maafkan aku Sya. Sebab kelemahan aku, kau terpaksa menanggung penderitaan sendirian. Maafkan aku. Aku tak berjaya menjadi seperti yang kita pernah janjikan dulu. Aku lemah Sya. Aku mungkir janji untuk melindungi kau. Tak mustahil mengapa kau sangat benci aku waktu pertama kali aku jejak kaki ke banglo ini. Aku faham kenapa kau cukup bermasalah dengan manusia yang digelar lelaki. Semuanya sebab aku.
Namun, aku sekarang dah balik Sya. Aku tahu kau still tak boleh terima aku. Still tak kenal siapa sebenarnya aku. Tapi aku akan buat kau ingat balik siapa aku, siapa kau, siapa Mike dan siapa Anis. Kau akan ingat balik. Aku akan buat perkara ini menjadi nyata. Aku rindukan Sophia Aisya yang ceria dan lemah-lembut. Yang sentiasa berfikir sebelum bertindak. Yang sentiasa menyenangkan hati yang lain. Tak kira musuh atau kawan. Dalam hati kau langsung tidak ternoda dengan penyakit dendam. Bagi kau semua orang adalah kawan kau. Sehinggalah kejadian malam itu. Maafkan aku Sya.

Shauqie memandang jam loceng arnab di atas kabinet. 12:30 pagi. Aku dah lambat. Segera dia mengeluarkan telefon bimbitnya. Nama Rafique dicarinya lalu didailnya secepat mungkin. Hanya beberapa detik panggilannya diangkat.

“Salam Fiq, aku dah siap. Kau dekat mana sekarang?”

“Okey, aku tunggu kau. Hurmm.. Kau yakin apa yang kita buat ni Fiq? Tinggal Sya dekat sini tanpa pengawasan.” Shauqie bertanya sambil memandang wajah redup Sophia.

“Kalau tak disebabkan urusan kerja aku pasti tak akan tinggalkan Sya dekat sini. Walau apapun, aku just follow apa yang kau fikir baik untuk Sya, baik juga untuk aku. Moga Allah permudahkan urusan kita.”
“Dah, aku dah bagitahu Anis fasal ni. Dia tak kisah.”

“Sep bos! Aku dah cakap dekat Inspektor Zakaria. Diorang akan follow ke mana sahaja Sophia pergi. Aku just cakap awasi Sya hanya dari jauh. Tak perlu ganggu aktiviti dia.”

“Cepat sikit tau. Aku tunggu. Take care! Wassalam.”

Talian diputuskan. Perhatian Shauqie kembali memandang Sophia. Syukur Anis menghantar Sophia pulang tadi. Diikutkan rasa kasihan dengan derita perasaan Sophia ditambah pujuk rayu yang hampir meluluhkan hatinya petang tadi, Sophia tak akan dipaksa pulang. Dibiarkan sahaja Sophia tinggal di rumah Anis mengikut kehendak hati gadis itu. Tapi memikirkan dirinya akan menanggung perasaan bersalah selagi tidak bersua muka, diharap Sophia akan pulang. Difikirkan setelah pulang dari Alor Setar, dia akan gunakan masa yang ada untuk bersama Sophia. Tapi perasaan cemburu menguasai dirinya melihat Sophia dengan mudah bemesra dengan Mike. Jadi, untuk hari ini walaupun masih bersisa waktu yang sedikit biarlah dia menatap puas-puas wajah ini sebelum dia pergi malam ini. Kerja dan tanggungjawabnya perlu diselesaikan mengikut kehendak papanya yang ingin dia uruskan sendiri. Jadi, atas arahan itu dia terpaksa berpisah dari Sophia dalam jangka wantu yang agak lama. Tambahan lagi, dia tidak dibenarkan pulang ke Penang ketika menguruskan kerja di KL. Anis seperti memahami apa yang ditanggung rasa hatinya, senang hati membantunya memujuk Sophia pulang. Syukur sangat. Tangan kiri yang masih erat memegang tangan Sophia dikejapkan. Perlahan Shauqie merendahkan wajahnya ke wajah Sophia. Lalu dahi Sophia dikucup penuh kasih. Lama! Sehingga gerakan kecil Sophia menyedarkan Shauqie.

Shauqie tersenyum sebelum bangun menuju ke meja belajar Sophia. Sekeping kertas A4 dan sebatang pen diambil lalu menulis pesanan di atasnya. Setelah selesai, Shauqie bergerak keluar dari bilik Sophia. Tangannya kembali menggunakan telefon bimbitnya. Pesanan ringkas dihantar kepada Anis.

‘I’m leaving now. Please take care of her. Anything happen just inform me.’
-Shah-



 

0 Budak Comel Komen :D:

Catat Ulasan

 
©Suzanne Woolcott sw3740 Tema diseñado por: compartidisimo